Proteza de șold – recomandări

Proteza de șold este reprezintă o alternativă e a înlocui o articulație complet afectat printr-o intervenție chirurgicală. Aceasta poate fi recomandată de către chirurgul ortoped în cazul în care pacientul prezintă diverse afecțiuni sau traumatisme ce cauzează durere cronică, instabilitate sau o gamă limitată de mișcare, mai ales în cazul în care orice altă metodă de tratament anterioară nu prezintă ameliorarea simptomelor.

Ce este proteza de șold?

Proteza de șold este, de fapt, o articulație artificială care are rolul de a o înlocui pe cea naturală. Astfel articulația deteriorată este îndepărtată chirurgical, iar osul și cartilajul articular sunt înlocuite cu elemente ceramice sau metalice care vor reda funcția normală, anatomică, a articulației șoldului.

proteza de sold

Cum se efectuează protezarea șoldului?

Procedura se realizează fie sub anestezie generală, fie sub anestezie spinală, epidurală, iar proteza propriu-zisă poate fi confecționată, fie dintr-un metal puternic, fie dintr-un material ceramic.

Componentele protetice pot fi ajustate prin presare în os pentru a permite osului pacientului să crească în jurul acestora sau pot fi cimentate în structura osoasă. Decizia de a fixa prin presare sau de a cimenta componentele se bazează pe mai mulți factori, cum ar fi calitatea și rezistența osului. De asemenea, poate fi utilizată o combinație de tulpină cimentată și o priză necimentată.

Chirurgul ortoped va realiza o incizie în partea din spate, în lateral sau în partea din față a șoldului și va îndepărta cartilajul și osul deteriorat, iar apoi va poziționa noile componente protetice pentru a restabili alinierea și funcționarea șoldului.

Procedura chirurgicală durează de obicei 1 până la 2 ore.

Proteza de șold – recomandări

Artroplastia de șold poate fi recomandata în următoarele cazuri:

Coxartroză

Coxartroza este o patologie degenerativă care determină distrugerea cartilajului de la capetele oaselor în timp, cauzând durere și o gamă limitată de mișcare.

Artrită reumatoidă

Artrita reumatoidă este o boală inflamatorie cronică, progresivă, care afectează în mod special articulațiile. Aceasta este o afecțiune autoimună, în care sistemul imunitar ataca membrana sinovială, adică țesutul care căptușește capsula articulară.

Osteonecroza șoldului

Osteonecroza șoldului este o afecțiune dureroasă care se declanșează atunci când fluxul de sanguin către unul dintre oasele pacientului este blocat. Aceasta poate expune pacientul la un risc ridicat de fractură sau luxație de șold.

Sindromul de impingement femuroacetabular

Sindromul de impingement femuroacetabular, o afecțiune în care articulația șoldului are o formă anormală, neregulată, ceea ce determină frecarea dureroasă a oaselor din interiorul articulației.

Displazia de șold

Displazia de șold este o condiție în care osul coapsei nu se potrivește corect în priza șoldului.

De asemenea, protezarea șoldului poate fi recomandată și în cazul în care pacientul a suferit traumatisme grave, cum ar fi un accident de mașină sau dacă prezintă tumori osoase care pot duce la slăbirea structurii osoase, precum tumora osoasă cu celule gigantice sau tumorile maligne.