Grefa de tendon semitendinos și gracilis

Rupturile de ligament sunt leziuni frecvente ale sistemului musculo-scheletal și pot avea un impact semnificativ asupra calității vieții pacientului. În ultimii ani, grefa de tendon semitendinos și gracilis a devenit o opțiune populară pentru tratarea rupturilor de ligament, datorită rezultatelor bune și a ratei ridicate de succes.

Ce este grefa de tendon semitendinos și gracilis?

Grefa de tendon semitendinos și gracillis este o grefă este alcătuită din două tendoane: tendonul semitendinos și tendonul gracilis. Aceste tendoane sunt prelevate din zona din spatele genunchiului și sunt apoi transplantate în locul ligamentului rupt.

Grefa de tendon semitendinos și gracilis în ruptura de ligament

Rupturile de ligament pot apărea în mai multe zone ale corpului, dar una dintre cele mai frecvente este ruptura ligamentului încrucișat anterior (LIA) la nivelul genunchiului. Acest ligament este responsabil pentru stabilizarea articulației genunchiului și este adesea rupt în urma unei mișcări bruște sau a unei lovituri puternice. Grefa de tendon semitendinos și gracilis poate fi utilizată pentru a înlocui ligamentul rupt, restabilind astfel stabilitatea articulației genunchiului și reducând durerea și inflamația.

Prelevarea grefei de tendon semitendinos și gracilis

Pentru a preleva grefa de tendon semitendinos și gracilis, pacientul este așezat pe o masă de operație în poziție pronație, iar zona din spatele genunchiului este curățată și sterilizată. O mică incizie este făcută pentru a accesa tendoanele semitendinos și graciis, care sunt apoi îndepărtate cu ajutorul unui instrument special numit tendon stripper. Tendoanele sunt apoi pregătite pentru transplant prin îndepărtarea oricărui exces de țesut muscular și prin îndoirea la un unghi adecvat.

Cum se efectuează transplantul?

După prelevarea grefei, medicul va face o altă incizie în zona genunchiului pentru a accesa ligamentul rupt. Grefa de tendon semitendinos și gracillis este apoi plasată în locul ligamentului rupt și este fixată cu ajutor de șuruburi sau alte dispozitive speciale de fixare prin intermediul artroscopiei. Procedura se efectuează sub anestezie generală sau anestezie spinală și durează de obicei între una și două ore.

Riscuri și complicații

Ca orice procedură chirurgicală, grefa de tendon semitendinos și gracilis poate fi asociată cu anumite riscuri și complicații. Acestea includ:

• Infecție la nivelul zonei de prelevare a grefei sau la nivelul zonei de transplant
  • Durere și inflamație la nivelul genunchiului
  • Sângerare sau hematom la nivelul zonei de prelevare sau la nivelul genunchiului
  • Ruptura grefei de tendon semitendinos și gracillis
  • Slăbiciune musculară sau pierdere de forță musculară în zona de prelevare a grefei
  • Limitarea mișcării la nivelul genunchiului
  • Reacții alergice la anestezie sau la alte medicamente utilizate în timpul procedurii.

Conform studiilor de specialitate, aproximativ 25% dintre pacienți vor experimenta o senzație bruscă, dureroasă, de strângere în partea din spate a coapselor în primele 6 săptămâni postoperator.

De asemenea, studiile recente susțin faptul că rata de eșec în cazul acestui tip de grefă este de 2,3%.