Implantarea de condrocite autologe

Implantarea de condrocite autologe este o modalitate de regenerare a cartilajului. Leziunile cartilajului articular sau deteriorarea atât a cartilajului, cât și a osului subiacent nu se repară spontan și are ca rezultat dureri articulare și o funcționare deficitară. Tehnicile care promovează regenerarea cartilajului hialin nativ repara țesutul, permițând pacienților mai tineri să revină la activitățile lor anterioare. O astfel de tehnică este implantarea de condrocite autologe.

Ce sunt leziunile de cartilaj articular

Leziunile cartilajului articular se referă la afectarea sau deterioarea cartilajul articular al articulației genunchiului, cum ar fi condromalacia, rupturi la nivelul cartilajului articular etc. Leziunile cartilajului articular din articulațiile care suporta greutatea corpului nu se vindecă adesea de la sine și pot fi asociate cu durere, pierderea funcției și complicații pe termen lung, cum ar fi osteoartroza.

Ce este implantarea de condrocite autologe (ICA)

Cartilajul articular are o capacitate foarte mică de auto-reparare, astfel încât deteriorarea poate fi permanentă. Implantarea de condrocite autologe este o tehnică utilizată pentru a trata defectele izolate ale cartilajului articular de grosime completă ale genunchiului, prin implantarea celulelor cartilajului. Procedura se realizează în două etape și implică cultura de laborator a celulelor producătoare de cartilaj de la genunchi și apoi implantarea lor în defectul condral.

implantarea de condrocite autologe

Când se recomandă implantarea de condrocite autologe

ICA se recomandă pacienților mai tineri care prezintă simptome de durere articulară și inflamație, cauzate de defecte ale cartilajului articular ale condilului femural și rotulei genunchiului.

Indicațiile pentru implantarea de condrocite autologe includ defecte mai mari de grosime completă. Poate fi folosită pentru a trata leziunile care au eșuat debridarea sau alte reparații ale cartilajului. De asemenea, poate fi efectuată după o grefă osoasă anterioară pentru leziuni mai profunde.

Cum se realizează procedura de implantare

În prima parte a procedurii, chirurgul recoltează o bucată mică de cartilaj articular de pe genunchiul pacientului. Recoltarea se poate face artroscopic.

Ulterior, proba recoltată este trimisă la un laborator pentru a izola condrocitele, care sunt celulele organismului producătoare de cartilaj. Odată ce aceste condrocite sunt obținute, ele sunt apoi trimise la chirurg pentru implantare.

Pacientul este apoi supus unei a doua operații. Chirurgul pregătește și netezește mai întâi zona deteriorată, o acoperă cu o membrană. Condrocitele care au fost recoltate și extinse sunt apoi injectate sub acesta membrana, unde formează cartilaj asemănător hialinului. Celulele cresc și se maturizează apoi în articulație și înlocuiesc treptat zona deteriorată cu cartilaj viu și sănătos.

Posibile complicații

Cea mai frecventă complicație este hipertrofia membranei folosite pentru a acoperi defectul cartilajului, că urmare a frecării crescute și tehnicii chirurgicale slabe. Alte complicații includ: fuziunea perturbată a cartilajului regenerativ și a cartilajului sănătos din jur, cartilaj regenerativ insuficient și delaminare.

Recuperarea medicală

După implantare, există o perioadă de limitare a greutății de până la 8 săptămâni. În acest timp, pacientul va face kinetoterapie care pune accentul pe amplitudinea de mișcare a genunchiului și activități de întărire. Revenirea la activități sportive ușoare este de obicei permisă la aproximativ 6 luni, cu revenirea la activități sportive complete între 9 și 12 luni după procedura bazată pe recuperare.