Impingement femuroacetabular

Impingementul femuroacetabular implică creșterea unui os suplimentar de-a lungul unuia sau ambelor oase care formează articulația șoldului oferind acestora o formă neregulată.

Forma neregulată a oaselor duce la frecarea acestora în timpul mișcării. În timp, această frecare poate deteriora articulația, cauzând durere și limitând activitatea.

Articulația șoldului

Articulația șoldului este zona în care piciorul și trunchiul corpului se unesc, fiind compusă din doua oase: osul coapsei sau femurul și pelvisul. Este o articulație complexă, cu un rol important în mobilitate, care oferă suport greutății corpului. Capul femural are o formă sferică, iar acetabulul are o formă semilunară.

În afara de cele două oase, articulația șoldului mai cuprinde și cartilaj, mușchi, ligamente, tendoane și lichid sinovial. Articulația șoldului este punctul în care capul femural și acetabulul se articulează.

Ce este impingementul femuroacetabular?

Sindromul de impingement femuroacetabular este o afecțiune care apare la nivelul articulației șoldului. Afecțiunea reprezintă creșterea de formațiuni osoase numite și pinteni osoși. Acest aspect conferă oaselor o formă neregulată.

Din cauza formei neregulate, are loc o frecare nivelul articulației coxo-femurale în timpul mișcării. În timp, articulația se poate deteriora provocând durere și limitând activitatea. De asemenea, aceste formațiuni osoase pot cauza rupturi de labrum și distrugerea cartilajului articular.

Impingement femuroacetabular

Tipuri de impingement femuroacetabular

Există două tipuri de sindrom de impingement femoroacetabular și anume:

Impingement de tip cam – reprezintă o deformare a capului femural care nu mai este la fel de rotund pe cât ar trebui să fie, că urmare rotirea între acesta și acetabul nu se mai poate face cu ușurință.

Impingement de tip clește – formațiunea osoasă trece de marginea normală a acetabulului. Acest tip de impingement este mai frecvent la femei.

Există de asemenea și o combinație între cele două tipuri.

Cauze și factori de risc

Impingementul femuroacetabular poate fi cauzat de:

• Deformarea capului sau a colului femural
  • Articulația nu se dezvolta normal
  • Defect congenital la nivelul articulației

Unele persoane care suferă de impingement femuroacetabular fie s-au născut cu o articulație sferică anormală din punct de vedere structural, fie a devenit anormală structural în timpul dezvoltării.

În cazul sportivilor care practică fotbal sau tenis,  de exemplu, activitatea repetitivă care implică mișcarea recurentă a picioarelor dincolo de intervalul normal de mișcare pot dezvolta simptome mai devreme decât alte persoane.

Simptome impingement femuroacetabular

În stadiile incipiente, simptomatologia poate lipsi sau, în cazul în care există, simptomele sunt vagi: este posibil să nu existe simptome asociate cu impactul șoldului sau simptomele pot fi ușoare sau vagi.

Unele simptome tipice includ:

• Rigiditate la nivelul coapsei, șoldului sau inghinal;
  • Durere în zona inghinală;
  • Durere la nivelul șoldului, inghinal sau spatelui inferior, care poate apărea atât în repaus, cât și în timpul activității;
  • Mers șchiopătat;

Metode de diagnostic

Diagnosticul de impingement femoroacetabular poate fi pus în urma anamnezei și a examinării clinice. Unul dintre testele este testul impingement. Testul constă în ridicarea genunchiului spre piept și rotirea în interior spre umărul opus. Dacă acest lucru cauzează durerea de șold, rezultatul testului este pozitiv pentru impingement.

De asemenea, medicul clinician poate prescrie și efectuarea de investigații imagistice precum, radiografii RMN sau computer tomograf.

Metode de tratament impingement femuroacetabular

În funcție de severitatea simptomelor, metoda terapeutică poate fi inițial tratament conservator care poate fi: kinetoterapie, modificarea activității, analgezice sau injecții.

În cazul în care simptomele persistă, medicul clinician poate recomandă intervenția chirurgicală care poate fi efectuată prin abord minim invaziv sau deschis.

De reținut

• Nu este cunoscută frecvența cu care apare impingementul femuroacetabular în populația generală
  • Afecțiunea este prezentă de obicei adolescenții activi și adulții tineri
  • Impingementul de șold netratat poate duce la osteoartrită de șold