Bursita olecraniană (cotul studentului)

Bursita olecraniană se referă la inflamația bursei olecranului, care este un țesut moale aflat între piele și os la nivelul cotului. Bursa este un săculeț plin cu o cantitate mică de lichid situat imediat în spatele osului olecran al cotului.

Rolul bursei olecranului este de a facilita alunecarea dintre diverse țesuturi, cu flexia și extensia cotului. Fiind o structură superficială și cu o vascularizație limitată, bursa se poate irita cu ușurința ducând la inflamații, și în unele cazuri la infecții.

Ce este bursita olecraniană

Bursita se formează atunci când săculeții care se află în spațiile articulare, numite burse, se inflamează. În corpul uman există peste 150 de astfel de săculeți umpluți cu o cantitate mică de lichid sinovial. Funcția unei burse este de a reduce frecarea dintre oase, mușchi și tendoane pe măsură ce acestea se mișcă în direcții diferite.

Osul olecran este situat la nivelul cotului, imediat sub piele. Bursita olecraniană reprezintă prezența unei cantități mai mare de lichid, ca urmare a inflamației sau iritării bursei care se află situată între piele și osul olecran. Bursita olecraniană este o formă comună de bursită.

Cauze bursita olecraniană

Sunt multe cauze ale bursitei olecraniene. Printre acestea se numără:

Inflamația cauzată de folosirea repetată a cotului. Afecțiunea se mai numește și cotul studentului dat fiind faptul că un student își supune coatele la traumatisme repetate, în timpul orelor de studiu.

Trauma. Impactul puternic al cotului cu o suprafață dură poate duce la acumularea unei cantități de lichid mai mare în bursa și să se umfle.

Inflamația cauzată de afecțiuni medicale inflamatorii precum poliartrita reumatoida sau afectiuni cronice precum diabetul.

Infecție cauzată de microleziuni ale pielii care pot facilita prezenta agenților patogeni în bursa, determinând o infecție locală.

Simptomele bursitei olecraniene

Primul simptom al bursitei este apariţia unei umflături la nivelul cotului, care în unele cazuri nu se observă de la început, mai ales dacă este mică.

Pe măsură ce umflătură crește, pacientul va acuza durere la nivelul cotului care poate împiedica extensia și flexia cotului.

În cazul infecției, zona devine roșie, extrem de dureroasă și caldă la atingere. În unele cazuri, în cazul bursitei infectate poate apărea și o fistulă prin care se exteriorizează puroiul.

Diagnostic bursita olecraniană

Diagnosticul de bursită olecraniană poate fi pus adesea în urma anamnezei și a examinării fizice, dacă medicul clinician are experiență. Un aspect important care trebuie luat în considerare atunci când se pune diagnosticul, este riscul de bursită septică.

De asemenea, medicul clinician poate prescrie și examinarea imagistică precum RMN sau radiografii pentru a exclude alte afecțiuni. Medicul clinician mai poate recomanda și anumite analize de sânge, dacă se suspicionează guta sau polireumatoida. În cazul bursitei infectate, puroiul din bursa poate fi recoltat și analizat în laborator pentru a determina agentul patogen implicat.

Tratamentul bursitei olecraniene

Există diverse metode terapeutice pentru pentru bursită, în funcție de severitatea afecțiunii.

Tratament conservator care constă în repaus, modificarea activității și medicamente antiinflamatoare.

Injecții. În cazul bursei inflamate se poate administra un anestezic local și o injecție cu cortizon, pentru a reduce umflarea și durerea.

Extragerea lichidului pentru a identifica tipul de infecție și prescrierea de antibiotice în cazul bursei infectate.

Tratament chirurgical care constă în îndepărtarea bursei. Procedura se numește bursectomie olecraniană.