Ruptura de coafă rotatorie

Ruptura de coafă rotatorie este o afecțiune a umărului care afectează milioane de oameni la nivel global. Leziunea de coafă rotatorie odată instalată poate duce la slăbiciunea umărului, făcând ca diferite activități zilnice să devină dureroase și dificil de efectuat.

Ce este coafa rotatorie

Coafa rotatorie numită și manșetă este formată din patru mușchi: mușchiul supraspinos, mușchiul subscapular, mușchiul infraspinos și mușchiul rotund mic. Aceștia împreună cu tendoanele acoperă capul humeral. Coafa rotatorie leagă capul humeral de omoplat. După cum sugerează și numele coafa sau manșeta rotatorie ne permite să ridicăm brațul și să rotim umărul. Mușchii manșetei au un rol important în mobilitatea și stabilitatea umărului.

Cum apare ruptura de coafă rotatorie

Majoritatea rupturilor au loc în mușchiul supraspinos, sunt însă și alte părți ale coafei rotatorie care pot fi lezate. Ruptura de coafă rotatorie are mai multe stadii/forme și anume:

• iritarea/inflamarea tendoanelor;
  • ruptura parțială apare atunci când unul dintre mușchi sau tendoane este parțial uzat sau deteriorat;
  • ruptura completă apare atunci când în mușchi se formează practic o gaură

Cauzele rupturii de coafă rotatorie

Leziunea de coafă rotatorie se poate produce în urma unui traumatism (ruptură acută) sau în urma unui proces degenerativ (ruptură degenerativă) ca urmare a suprasolicitării.

Ruptura acută apare în urma unui traumatism sau accident precum căzăturile pe umăr sau ridicarea bruscă a unei greutăți mari. Mai mult, acest tip de ruptură poate apărea adiacent unei alte leziuni a umărului precum dislocarea.

Ruptura degenerativă (cronică) apare în timp ca urmare a unor activități repetitive de suprasolicitare a umărului. O întâlnim la sportivi (tenis, înot, baschet) sau la activități profesionale ce implică folosirea umărului cum ar fi tâmplăria, curățenia geamurilor, etc.

Alți factori de risc sunt: vârsta, fumatul, factori ereditari, postura.

ruptura de coafa rotarorie

Simptomele leziunii de coafă rotatorie

Cele mai frecvente simptomele ale leziunilor de coafă rotatorie includ:

• Dificultăți în a ridica brațul sau greutăți;
  • Durere de umăr în repaus cât și noaptea;
  • Durere la ridicarea și coborârea brațului;
  • Slăbiciune la ridicarea și rotirea brațului;
  • Cracmente sau senzație de trosnet la mișcarea umărului în anumite poziții;

În cazul leziunilor acute, simptomele pot apărea imediat după traumatism, durerea apare brusc și are o intensitate mare. În cazul leziunilor care se dezvolta în timp ca urmare a suprasolicitării, simptomele se dezvoltă treptat. La fel ca și în cazul leziunilor acute, pacientul poate prezenta durere și slăbiciune a brațului. La început durerea poate fi de intensitate mică, fiind simțită doar în timpul activităților solicitante. În timp, aceasta se poate agrava, și poate fi simțită inclusiv în repaus, mai ales în timpul nopții dacă se doarme pe umărul afectat.

Diagnosticul rupturii de coafă rotatorie

Diagnosticul de ruptură de coafă rotatorie se pune prin mai multe metode:

Anamneză și examinarea fizică a umărului care au ca scop obținerea de informații cu privire la localizarea leziunii și gradul acesteia. În timpul examinării fizice medicul va executa o serie de manevre pentru a reproduce durerea și pentru a observa gradul de mobilitate, dar și pentru a exclude alte patologii care cauzează dureri de umăr.

Investigații imagistice precum radiografie, RMN sau ecografie de umar.

Tratamentul leziunilor de coafă rotatorie

Obiectivul tratamentului în cazul leziunilor de coafă rotatorie este acela de a reduce durerea și de a îmbunătăți mobilitatea. O leziune de coafă rotatorie se poate agrava dacă în ciuda durerii pacientul continua să folosească umărul afectat. Tratamentul leziunilor de coafă rotatorie constă în tratament conservator și tratament chirurgical. Metoda terapeutică este aleasă în funcție de individualitatea cazului.

Tratamentul conservator constă în:

• Repaus și evitarea mișcărilor care provoacă durere;
  • Medicație anti-inflamatorii;
  • Limitarea activităților solicitante care pun presiune pe zona afectată;
  • Fizioterapie și kinetoterapie pentru a întări musculatură și pentru a îmbunătăți articulația;
  • Imobilizarea în orteză;
  • Injecții cu corticoizi;

În cazul în care tratamentul conservator nu ameliorează simptomele, medicul ortoped poate recomanda intervenția chirurgicală. Intervenția chirurgicală este, de asemenea, recomandată pacienților care au activități ce implică ridicarea brațului deasupra capului. Alte situații când intervenția chirurgicală este indicată includ: ruptura acută a coafei rotatorilor, ruptura are peste 3 cm sau pierderea funcției umărului.

Tratamentul chirurgical constă adesea în reatașarea tendonului la capul humeral. Modalitatea prin care se efectuează intervenția depinde de forma, tipul și mărimea leziunii și poate fi:

• Chirurgia deschisă;
  • Chirurgia artroscopica;
  • Chirurgia mini-invazivă un tip de chirurgie deschisă însă inciziile sunt mai mici;
  • Transfer de tendon;
  • Artroplastie de umăr;