Monturile sau hallux valgus

Monturile sau hallux valgus sunt deformări ale degetului mare al piciorului. Montul se formează atunci când degetul mare de la picior se înclină ușor spre celelalte degete. În timp, articulația degetului mare crește și iese în exterior. Se pot dezvolta monturi mici și pe degetul mic de la picior.

Anatomie

Degetul mare de la picior este format din două articulații. Cea mai mare dintre cele două este articulația metatarsofalangiană, unde primul os lung al piciorului (metatarsian) se întâlnește cu primul os al degetului (falange).

Ce sunt monturile?

Monturile sunt umflături osoase, dureroase care apar la baza degetului mare de la picior. Monturile apar în zona unde degetul mare se unește cu talpa, numită articulația metatarsofalangiană. Osul metatarsian lung se deplasează spre interiorul piciorului, iar oasele falangei ale degetului mare de la picior se deplasează spre al doilea deget. Se dezvoltă lent, în timp, și în cele din urmă devin mai mari și ies în evidență.

Tipuri de monturi

Există mai multe tipuri de monturi și anume:

Monturi mari care au diverse forme și dimensiuni. În funcție de dimensiunea montului, acesta poate fi considerat mic sau mare. Monturile mari pot cauza mai multe simptome decât cele mici.

Montul croitorului care se dezvoltă pe degetul mic de la picior. Acest tip de mont poate face că degetul mic de la picior să își schimbe direcția și se poate dezvolta o proeminență pe partea laterală a degetului mic al piciorului.

Montul hallux limitus limitează flexibilitatea piciorului, în special la articulația degetului mare.  Afecțiunea poate provoca blocarea articulației degetelor picioarelor, ceea ce poate duce la formarea unui mont în partea superioară a articulației degetului mare.

Monturile juvenile se formează în adolescentă, fiind frecvent întâlnite în populația feminina tânără cu vârste între 10 și 15 ani. Spre deosebire de monturile la adulți care afectează mobilitatea degetului, monturile juvenile nu au acest impact. Pot fi însă dureroase și pot face dificilă purtarea pantofilor.

Cauze și factori de risc

Printre cauzele apariției unui mont se numără:

• Factorul ereditar
  • Afecțiuni inflamatorii precum artrita
  • Purtarea de încălțări neadecvată (mărime mică, vârfuri ascuțite)
  • Statul în picioare pentru perioade lungi de timp

Simptome monturi

Simptomul clasic al unui mont este reprezentat de o umflătură care se formează la baza degetului mare.

Alte simptome ale bunions pot include:

• durere și sensibilitate
  • amorțeală și roșeață
  • o senzație de arsură
  • piele întărită sub picior
  • prezența bătăturilor sau calusurilor
  • restricție de mișcare la nivelul degetului afectat

Metode de diagnostic

Monturile pot fi diagnosticate în urma anamnezei și a examinări clinice. Medicul mai poate recomanda, de asemenea, și investigații imagistice precum radiografia.

Cum se tratează monturile

Cele două metode principale de a trata monturile sunt: medicamente și chirurgia. Există mai multe metode chirurgicale pentru a trata monturile și anume: osteotomie, artrodeză, repararea tendoanelor și ligamentelor.