Revizia artoplastiei totale de genunchi

Revizia artoplastiei totale de genunchi implică înlocuirea unei părți sau a întregii proteze anterioare cu o proteză nouă. În timpul operației chirurgul poate face gesturi foarte minore sau complexe care înlocuiesc cantități semnificative de os. Este o procedură complexă care necesită o planificare preoperatorie extinsă, implanturi specializate, timpi de operare lungi și abilități chirurgicale avansate pentru a obține un rezultat bun.

Operația de revizuire a artroplastiei totale de genunchi consta în îndepărtarea componentelor protetice  și înlocuirea acestora cu noi componente. Componentele care alcătuiesc proteza de genunchi sunt condil femural, platou tibial, distanțier din polietilenă și rotulă. Toate sau unele dintre acestea pot fi înlocuite în funcție de motivul înlocuirii.

Când este necesară revizia artoplastiei totale de genunchi

Până la 90% dintre pacienții care au avut o artroplastie totală de genunchi, implanturile de genunchi vor dura aproximativ 15 până la 20 de ani. Aceasta înseamnă că unii pacienți care au o proteză de genunchi la o vârstă mai fragedă ar putea avea nevoie în cele din urmă de o operație de revizie pentru a curăța suprafețele osoase și a refixa implanturile.

O revizuire a protezei genunchiului poate fi necesară atunci când implantul eșuează din cauza uzurii sau a infecției în zona din jurul implantului. Dar la pacienții mai tineri, în special la cei care care au o viață activă, protezele de genunchi pot eșua în cele din urmă, necesitând o revizuire mai târziu în viață.

Care sunt motivele pentru care un implant poate eșua?

Cele mai frecvente motive pentru revizuirea genunchiului sunt:

Infecție: Riscul de infecție de la o proteză totală a genunchiului este mai mic de 1%, dar atunci când apar infecții, este necesară o revizuire a genunchiului.

Instabilitate: Aceasta apare atunci când țesuturile moi din jurul genunchiului nu sunt în măsură să ofere stabilitatea necesară când stăm în picioare sau mergem.

Rigiditate: În unele cazuri, țesutul cicatricial excesiv se poate acumula în jurul genunchiului și împiedică articulația să se miște complet.

Uzura: Deși implanturile sunt fixate ferm în timpul intervenției chirurgicale inițiale de înlocuire a genunchiului, acestea se pot slăbi în timp. Activitățile cu impact puternic, greutatea corporală excesivă și uzura componentei din polietilenă pot contribui la uzura implantului.

Cum decurge revizia artoplastiei totale de genunchi

În revizia artroplastiei toatele de genunchi pierderea țesuturilor moi și a osului este frecventă, reprezentând o dificultate pentru chirurg pentru a obține un genunchi stabil și funcțional.

Primul pas este îndepărtarea implantului existent. În cazul unei pierderi osoase semnificative, pot fi necesare grefe osoase pentru a umple aceste goluri. Grefele osoase pot fi fie autogrefe, fie o alogrefă. În unele cazuri, pene metalice, fire sau șuruburi pot fi folosite pentru a întări osul.

Componentele de probă sunt apoi dimensionate/introduse pentru a se asigura că se potrivesc corect. Componentele de revizuire (femural și tibial) sunt apoi puse la locul lor cu sau fără ciment.

Revizia protezei de genunchi în cazul infecției

În cazul infecției, revizia protezei de genunchi se poate face în unul din două moduri, în funcție de tipul de bacterie, de cât timp a fost prezentă infecția, de gradul de infecție și de preferințele pacientului.

Debridarea și retenția implantului

În unele cazuri, bacteriile pot fi spălate, distanțierul din plastic poate fi schimbat, iar implanturile metalice pot fi lăsate pe loc.

Chirurgie în etape

În alte cazuri, implantul trebuie îndepărtat complet. Există două tipuri de intervenții chirurgicale în etape:

Într-o intervenție chirurgicală în 2 etape, implantul este îndepărtat, articulația este spălată și un distanțier temporar de ciment este plasat în genunchi. Acest distanțier este tratat cu antibiotice pentru a lupta împotriva infecției și va rămâne în genunchi timp de câteva săptămâni. În acest timp, pacientul va primi și antibiotice intravenos. Când infecția a fost eliminată, medicul va efectua o a două intervenție chirurgicală pentru a îndepărta distanțierul antibiotic și va introduce o nouă proteză.

Într-o intervenție chirurgicală în 1 etapă – care este mai rar efectuată – implantul este îndepărtat, articulația este spălată și noul implant este plasat în timpul aceleiași intervenții chirurgicale. Aceasta este apoi urmată de antibiotice intravenoase.

Riscuri și complicații

Complexitatea intervenției chirurgicale de revizuire a artroplastiei de genunchi crește riscul de complicații chirurgicale, care includ, dar nu se limitează la:

• drenajul plăgii
  • gamă redusă de mișcare sau rigiditate la genunchi
  • infecţie
  • sângerare
  • afectarea nervilor sau a vaselor de sânge
  • fracturi intraoperatorii
  • cheaguri de sânge
  • embolie pulmonară

Recuperare

Recuperarea după o intervenție chirurgicale de revizuire a genunchiului poate dura mai mult recuperarea după artroplastia inițială de genunchi.

Fizioterapia este o parte importantă a recuperării. Recuperarea medicală ajută la recăpătarea forței, îmbunătățirea mobilității și reluarea activităților normale cât mai curând posibil.