Operația pentru impingement femuroacetabular

Operația pentru impingement femoroacetabular poate fi efectuată folosind artroscopia sau chirurgia deschisă. Scopul operației este de a îmbunătăți gama de mișcare și de a reduce durerea. În abordul artroscopic, folosind instrumente introduse prin una sau două incizii suplimentare, chirurgul îndepărtează o parte din cartilaj sau os, cu scopul de a remodela suprafața articulației.

Ce este impingementul femuroacetabular?

Sindromul de impingement femuroacetabular este o afecțiune care apare la nivelul articulației șoldului. Afecțiunea reprezintă creșterea de formațiuni osoase numite și pinteni osoși. Acest aspect conferă oaselor o formă neregulată.

operatia pentru impingement femuroacetabular

Operația pentru impingement femuroacetabular

Scopul tratamentului chirurgical pentru impingement femuroacetabular este de a recrea conturul sferic al capului femural, de a îmbunătăți decalajul femural, de a repara/reconstrui deteriorarea condrală și de a repara/reconstrui labrumul pentru a restabili mecanică normală și etanșarea articulațiilor.

Operația pentru impingement femuroacetabular constă în remodelarea oaselor din articulația șoldului, astfel încât capul femural rotund să se poată roti fără probleme în interiorul acetabulului.

Corectarea problemei structurale din articulație și eliminarea sursei de frecare dintre oase, pot preveni deteriorarea articulară în continuare, inclusiv osteoartroza.

Există mai multe tehnici chirurgicale pentru a trata impingementul femuroacetabular. În general, aceste proceduri sunt efectuate sub anestezie generală.

Metoda artroscopică

Chirurgia artroscopică pentru impingement femuro-acetabular se efectuează sub anestezie generală. Șoldul este subluxat pentru a lărgi spațiul intra-articular.

Pentru o vizibilitate mai bună, se poate introduce în articulație și un lichid salin. Acesta are rolul de a extinde articulația. Se mai poate folosi și fluoroscopia, astfel încât chirurgul să poată vedea că instrumentele și artroscopul sunt introduse corect.

Cum decurge operația

Secțiunile non-sferice ale capului femural și secțiunile proeminente ale colului femural anterior sunt rezecate pentru a îmbunătăți decalajul colului femural și pentru a crește clearance-ul în articulație. Leziunile labrale sunt debridate folosind un aparat de ras sau un dispozitiv radiotermic. Alternativ, dacă este potrivit, labrumul poate fi reatașat.

Osteoplastia femurală și acetabulară se realizează acolo unde este necesar cu o freză. În plus față de îndepărtarea țesuturilor uzate și a corpurilor libere din articulație, ocazional pot fi forate găuri în pete de os gol unde cartilajul a fost pierdut. Această tehnică se numește „microfractură” și stimulează formarea de cartilaj noi acolo unde acesta a fost pierdut.

Complicații ale operației artroscopice

Cele mai multe complicații ale artroscopiei de șold sunt minore sau trecătoare, dar pot apărea și complicații grave. Majoritatea complicațiilor pot fi evitate prin alegerea pacientului potrivit și cu o planificare, poziționare și execuție atentă.

Cele mai frecvente complicații sunt leziunile nervoase cauzate de plasarea portalului, tracțiunii și compresiei din poziționare. Acestea sunt de obicei temporare și pot fi prevenite cu căptușeală adecvată și prin respectarea limitelor de timp de tracțiune.

Alte complicații includ reformare incompletă, leziuni ale labrumului acetabular și a cartilajului articular.

Recuperarea după operația pentru impingement femuroacetabular

După operație, pacientul va fi în cârje. Timpul de recuperare de la majoritatea procedurilor chirurgicale de impingement femurocetabular este de 4-6 luni.

Pacientul va începe și terapia fizică în zilele de după operație. Terapia fizică vă ajută să reconstruiți forța musculară, flexibilitatea și gama de mișcare a șoldului.